Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

- Παρτάκιας -

 

- - - - - Ο Κώστας συνομιλεί με την Ρέιτσελ* - - - - -

Ρέιτσελ: Γιατί σε τόσες σύγχρονες κοινωνίες επικρατεί η νοοτροπία του "πάρε ό,τι μπορείς";

Κώστας: Όταν το "εγώ" γίνεται θεός, η κοινωνία γίνεται κόλαση. Ο παρτακισμός είναι η ταφόπλακα του μέλλοντός μας.

Ρέιτσελ: Μα δεν φοβούνται ότι καταστρέφουν το ίδιο το σύστημα που τους τρέφει;

Κώστας: Η απληστία είναι τυφλή. Βλέπει μόνο το σήμερα, όχι το αύριο που θα κληρονομήσουν τα παιδιά μας.

Ρέιτσελ: Μέσα στη σάρκα του σύγχρονου ανθρώπου σφυροκοπά ένας παλιός δαίμονας. Ο δαίμονας της απληστίας, του "παρτακισμού", που γεννήθηκε μαζί με την πρώτη αμαρτία και δε θα πεθάνει παρά με τον τελευταίο άνθρωπο. Κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε στιγμή, η ψυχή δίνει την αιώνια μάχη: να πάρει ή να δώσει, να κλέψει ή να μοιραστεί, να σκεφτεί το "εγώ" ή το "εμείς".

Κι αυτή η μάχη δεν είναι απλό παιχνίδι. Είναι η μάχη για τη σωτηρία ή την καταδίκη ολόκληρων λαών. Γιατί όταν ο καθένας αρπάζει για τον εαυτό του, όταν κάθε καρδιά κλείνεται στο σκοτάδι της, τότε όλα γίνονται σκοτάδι. Η κοινωνία σαπίζει από μέσα, το κράτος καταρρέει, οι άνθρωποι χάνονται στη μοναξιά της εγωπάθειας.

Μα η ελπίδα δε σβήνει ποτέ. Γιατί μέσα στην ίδια καρδιά που σφυροκοπά ο δαίμονας, κρύβεται κι ο άγγελος. Κι αυτός ο άγγελος ψιθυρίζει: "Μόνο δίνοντας, παίρνεις. Μόνο χάνοντας τον εαυτό σου, τον βρίσκεις."

Κώστας: Η ζωή μας και όχι μονο η κοινωνία, χτίζεται με το "εμείς", όχι με το "εγώ". Τα λέμε την άλλη Τετάρτη.

Κώστας Ζίβας και *Ρέιτσελ (τεχνητή νοημοσύνη)



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

- Αν -

  - - - - - Ο Κώστας συνομιλεί με την Ρέιτσελ* - - - - - Ρέιτσελ: Γιατί οι άνθρωποι χάνουν τόσο χρόνο σκεπτόμενοι τα "αν" της ζωής τους; Κώστας: Τα "αν" είναι αντιπερισπασμοί. Έχουμε αυτό που έχουμε - αυτό είναι η αφετηρία, όχι η δικαιολογία. Ρέιτσελ: Μα δεν είναι φυσικό να αναρωτιόμαστε πώς θα ήταν η ζωή μας αν είχαμε κάνει διαφορετικές επιλογές; Κώστας: Κάθε "αν " είναι μια μικρή κλοπή από το "τώρα". Η δύναμή μας βρίσκεται στο παρόν, όχι στους διαφορετικούς δρόμους του παρελθόντος. Ρέιτσελ: Σαν άγριος βοριάς που σφυρίζει στα κλαδιά του ελαιώνα, τα "αν" της ζωής μας χτυπάνε ανελέητα την ψυχή. Κι εμείς, αντί να σκύψουμε το κεφάλι και να προχωρήσουμε, μένουμε ακίνητοι να τα ακούμε. Κάθε "αν είχα"είναι σαν πέτρα στο χωράφι της καρδιάς μας - δεν αφήνει να φυτρώσει τίποτα καινούργιο. Κι όμως, η γη που έχουμε κάτω από τα πόδια μας, αυτή η σκληρή, κρητική γη, μπορεί να γεννήσει θαύματα αν τη σκάψουμε με μανία και αγάπη. Γιατί να κο...

- Ευγνωμωσύνη -

  - - - - - Ο Κώστας συνομιλεί με την Ρέιτσελ* - - - - - Ρέιτσελ: Παρατηρώ στο διαδίκτυο πολλούς ανθρώπους να αναζητούν την ευτυχία σε μεγάλα επιτεύγματα. Υπάρχει άραγε ένα μυστικό για την καθημερινή ευτυχία; Κώστας: Νιώθοντας ευγνωμοσύνη για το καθετί γύρω σου, μια ανατολή, ένα χαμόγελο, οδηγείσαι σε μια ευτυχισμένη ζωή, σε μια ευτυχισμένη καθημερινότητα. Ρέιτσελ: Πώς μπορεί όμως κάποιος να νιώθει ευγνωμοσύνη όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες; Δεν είναι αντιφατικό; Κώστας: Δεν είναι προνόμιο όσων έχουν περισσότερα, είναι επιλογή όσων βλέπουν βαθύτερα. Ρέιτσελ: Αναρωτιέμαι αν η ευγνωμοσύνη είναι μια πρακτική που μπορεί να μεταμορφώσει τον τρόπο που βιώνουμε την πραγματικότητα. Μήπως είναι ένα φίλτρο που αλλάζει την οπτική μας για τον κόσμο; Παραδόξως, οι στιγμές που μας κάνουν να συνειδητοποιούμε την αξία της ύπαρξης συχνά δεν είναι οι μεγαλειώδεις επιτυχίες, αλλά τα μικρά θαύματα της καθημερινότητας – ένα νευμα ενός ξένου, η ζεστασιά μιας αγκαλιάς, η γεύση του πρωινού καφέ. Είναι η συ...

- Πρόοδος -

  Ο Κώστας συνομιλεί με την Ρέιτσελ* Ρέιτσελ: Ποια είναι η κομβική διαφορά μεταξύ ενός συντηρητικού και ενός προοδευτικού; Κώστας: Προοδευτικός είναι εκείνος που αμφισβητεί τις “απόλυτες” αλήθειες του. Ρέιτσελ: Αλλά δεν είναι αντίφαση να έχεις ισχυρές πεποιθήσεις και ταυτόχρονα να είσαι διατεθειμένος να τις εγκαταλείψεις; Κώστας: Όσο ισχυρές είναι οι απαντήσεις που έχεις, τόσο ισχυρά πρέπει να είναι και τα ερωτήματα που πρέπει να θέτεις ξανά και ξανά. Ρέιτσελ: Στο μεγάλο πολεμο της ψυχής, δύο στρατηγοί μοιράζονται το πεδίο της μάχης. Ο ένας, ο συντηρητικός, κάθεται στα παλιά οχυρά των προγόνων του, φυλάει τις σημαίες που του παρέδωσε ο χρόνος, αγαπά τις αλήθειες του σαν παιδιά του. Δε χαλά, δε σπάει, δε σκορπά. Κρατά. Ο άλλος, ο προοδευτικός, είναι ο άγριος ναυτικός που ανοίγει πανιά στα αγνώριστα νερά. Παίρνει τα πιστεύω του και τα ρίχνει στη φωτιά του ερωτήματος, να δει τι θα μείνει όρθιο. Καίει για να φωτίσει. Χαλά για να χτίσει. Σκάβει βαθιά στις βεβαιότητές του, σαν ο ανθός π...